Nu komt het laatste grote lijmklus... een gedenkwaardig moment. De hals past nu precies in het blok (aan de voorkant zit nog wel een kier maar dat is een ongevaarlijke ondiepe kier welke ik later ga opvullen). Met een blokje geklemd op de juiste hoogte ben ik zeker van een goede aansluiting (zie foto 2).
Dit moet het dan maar zijn.
De föhn geklemt om het hout warm te maken zodat de lijm niet al te snel hard wordt.
Tijdens het oefenen met de lijmklemmen (ja dat doe je als je met beenderlijm werkt, de klok tikt tijdens het lijmen) ging alles makkelijk en snel. MAAR tijdens het echte lijmen vielen tot 20 keer toe mijn kurkjes voor de klemmen op de grond, klem was elke keer weer te nauw, dus waar ik te laat voor was was het strak aandraaien van de hals op het stukje achterblad. Mopper de mopper
Klik maar op de foto voor een vergroting... een piepklein kiertje. Wat ook mogelijk is, en dat denk ik eigenlijk eerder, is dat de hals zo goed paste dat er bijna geen lijm meer tussen pastte. Het hals past dus eigenlijk niet helemaal meer door de lijm. Het plan is om de hals wel te laten drogen en er later en flinterdun plakje esdoornhout tussen te lijmen. Met de injectienaald kan ik zoveel mogelijk lijm in de kiert krijgen. zodat ik zeker ben van een hechting.
Desondanks ziet het er toch mooi uit.
Nu rest mij de twee latjes op de kopsekant van de zijkanten naast het hals te plaatsen, het achterblad gelijk aan de halsvoet zagen/snijden en de vioolcorners afwerken. Twee avondjes!
Voor de rest schuren en schuren en schuren en schuren, een keertje natmaken en schuren!
De lak is besteld en hoop dat het binnen is op het moment dat ik de laatste klusjes gedaan heb.
KAN JE DE HALS OOK MET CONSTRUCTIE LIJM VAST LIJMEN ? IPV BEENLIJM
BeantwoordenVerwijderen